Balık Kartalı

Balık kartalının av sahnesi kuş fotoğrafçıları için çok değerlidir. Özellikle balık için suya daldığı an ve avı ile beraber sudan yükselişi sırasında doğru yerde bulunmak tüm doğa fotoğrafçılarının hayallerini süsler.

Göç mevsimlerinde beslenme, güç takviyesi amacıyla göllerimizi, denizlerimizi kısa süreli ziyaret ettikleri için ülkemizde “o sahne” ile karşılaşmak şansa kalmıştır. Üremek için tercih ettikleri ülkelerde daha uzun süre avlanmaları, avlanma alışkanlıklarının gözlemlenmesine, dolayısıyla da doğru zamanda doğru yerde bulunmaya imkan tanır.

Konya, Kulu - 2010
Balık kartallarının Kozanlı Gök Göl'ü ziyaret ettikleri mevsim. Arazi arkadaşlarım Serkan Mutan ve Ömer Kulaçoğlu ile birlikte “o sahne” için şansımızı denemeye Kozanlı'ya doğru ilerliyoruz. Göle ulaştığımızda tanıdık bir araba bize doğru yöneliyor. Birlikte arazi yapmaktan keyif alan iki fotoğrafçı arkadaşımız Zafer Tekin ve Kürşat Akın bizi karşılıyorlar. Lafı kısa kesiyorlar. Balık kartalı orada ve balık kartalının kırmızı çizgileri, nerede olmamız gerektiği bu ekip tarafından çalışılmış, saptanmış. Dakikalar içinde hepimiz bir çit direği üzerinde avının tadını çıkaran balık kartalının 8-10 metre yakınından deklanşöre basmaya başlıyoruz. Zafer Tekin hariç. O, ekipmanı arka koltuğa koymuş misafiri Kürşat Akın ve bizlerin daha iyi kareler alabilmesi için çaba sarf ediyor.

Hayallerimizi süsleyen dalış sahnesi arayışlarımız başarısız olsa da Zafer'in “armut piş ağzıma düş' misali sunduğu bu ortamda bir doğa harikasının beslenme anlarını dakikalarca izleyip fotoğraflıyoruz, video çekiyoruz.

Doğa denilince aklına mangal yapmak ya da dere kenarında müziği bağırttırmak gelen, kaportasının üzerine ne kadar fazla katledilmiş kuş dizerse o kadar erkek olduğunu düşünen zihniyetin doğa ile ilgili her konuda saygısız, bilinçsiz, talancı tavrı Düden Gölü'nün balık popülasyonuna da yansımış. Gölde olması gereken balıklar yok denecek kadar az. Aklıevvel birileri göle istilacı süs balıkları salmayı uygun görmüş. Poz vermekte cüretkar davranan balık kartalı bir iki kez sazan balığı ile gelse de "fotoğrafçılar gelmiş ortalığı biraz renklendirelim" diye düşünmüş olacak ki en güzel pozlarını bu süslü av ile veriyor. “Şöyle babacan bir sazan balığı ile balık kartalı fotoğraflamak vardı” diye düşünme şımarıklığından kendimizi alamıyoruz.

Konya, Kulu - 2012

Balık kartalı, Gök Göl üzerinde süzülüyor. Göldeki balık hareketliliğine odaklanmış doğru anı yakalamaya çalışıyor. Gözler hedefe kitleniyor ve dalış başlıyor. Suya yaklaştığında pençeler hedefe doğruluyor ve coffff....

Pençesine kilitlenmiş balık ile çıkıyor kabaran sular arasından. Kanatlara tam güç... yükseliyor ve üzerine konup avını yediği direğe doğru uçarken silkelenip tüylerindeki sudan arınıyor. Bir kez daha başarmış olmanın gururu ile direğin üzerine iniyor. Artık ziyafet zamanı.

Buummmm...

Tüfek sesi gölde yankılanıyor. Pençesindeki avıyla direğin üzerinden yere doğru süzülüyor balık kartalı. Bu kez kanatları kontrol dışında... cansız bedeni direğin dibine yığılıyor.

Tüm kuşların Türkiye'yi ziyaretleri boyunca üremeyi yeğledikleri ülkelere nazaran çok daha tedirgin davranmaları da “o sahne” ile karşılaşmanızı zorlaştıran etkenlerden biridir. 2012 yılında Konya, Kulu'da vurulmuş halde bulunan balık kartalı bu tedirginliklerinde ne kadar haklı olduklarını göstermiştir. Beslenmek, çevreyi kolaçan etmek ve dinlenmek için konduğu direklerden birinin dibinde yanında avı ile cansız yatan balık kartalını vuran insan bozuntusunun kuş fotografçılarının ısrarlı takibi ile tespit edilmiş olduğu ve 6000 TL ceza kesildiği haberi ile kuşlar ülkemiz hakkındaki bu peşin fikirlerinden vazgeçer mi? Hiç sanmam. Zaten vazgeçmesinler de. Bu eli silahlı, hasta ruhlu, erkek bozuntusu mahluklardan o kadar çok var ki. Neslini devam ettirebilmek için binlerce kilometre uç, şurada karnımı doyurup öyle devam edeyim diye uğradığın yerde beslenirken bu hasta ruhun silahından çıkan saçmaların hedefi ol.

Not:
Balık kartalını vuran mahlukata:
Bir kartal pençeleri ile onları sıkıyor hissi yumurtalıklarından hiç eksik olmasın e mi ?